Kalau kita tak lafazkan, macam mana nak tahu cinta itu wujud?

  • Share
  • SumoMe
  • Share

Pepatah yang selalu kita dengar, seseorang itu akan belajar menghargai hanya bila dia dah kehilangan orang yang dia sayang. Kenapa macam tu ye? Walaupun pepatah ni dah lama tapi sampai sekarang masih dengar banyak cerita yang serupa. Bercakap soal perasaan, takkan ada siapa pun akan menemukan jawapan yang selayaknya kita mahukan. Kerana manusia itu fitrahnya mudah lupa dan lalai walaupun berhadapan dengan satu satunya insan yang paling kita tak dapat hidup tanpanya ketika ini.

Manusia mudah ego bila malu untuk berdepan dengan perasaan sendiri. Jadi di mana nilai cinta dan kasih sayang? Cinta selayaknya dilafazkan bukan disimpan. Ada yang kata lebih baik diam, tapi kalau diam itu meleret kepada tekanan perasaan yang amat teruk macam mana pulak. Jangan pandai menghukum kalau kita sendiri tak tahu macam mana rasanya memendam perasaan! Hati kita sangat halus walaupun ia kental.

Bila kita kehilangan, baru kita akan tahu erti cinta yang sebenarnya. Kita mungkin boleh ego depan dunia, tapi kita akan kalah saat kita berseorangan dalam sunyi. Mengaku je lah! Takkan ada manusia yang mampu melawan kuatnya rasa hati yang sedang mencintai. Kerana cinta adalah anugerah teragung yang Allah berikan supaya kita padamkan perasaan benci dan kekejaman dalam hati kita. Bila ada cinta, itu maknanya kita tahu menjaga anugerah yang Allah bagi.


Sakitnya kehilangan, sesiapa pun takkan mengerti melainkan kita sendiri, jadi jagalah si dia dengan sepenuh daya kita. Dia mungkin akan bersabar dan menurut semua karenah kita, dia mungkin akan bertahan kerana dia mencintai kita, tapi bila kesabarannya dah habis? Bila dia dah tak dapat bertahan lagi? Satu satunya cara untuk kita terus memiliki dia adalah kita berikan cinta untuknya sepenuh hati, bukan berbelah bagi.

p/s : Sebenarnya tengah layan lagu Bila Cinta OST Lagenda Budak Setan tadi, tu yang terkeluar entri macam ni :p

-Salam sweet dari Luna-

Untitled Document

Incoming search terms:

  • macam mana nak tahu lelaki suka kat kita
  • macam mana nak tahu dia suka kita
  • bagaimana nak tahu lelaki suka kita
  • macam mana nak tahu lelaki suka kita
  • macam mana nak tahu perempuan suka kat kita
  • bagaimana nak tahu dia suka kita
  • cinta
  • kenapa kita berdepan dengan sesorang kita malu
  • cara nak tahu lelaki suka kita dalam diam
  • lelaki diam suka kita takkan layan pompuan lain

10 Comments

  1. confius January 13, 2011
  2. confius January 21, 2011
  3. confius February 7, 2011
  4. rafi July 14, 2011
  5. Luna Qiszara July 15, 2011
  6. hakim December 1, 2011
  7. nazrul December 1, 2011

Add Comment